Jak napisać wpis na bloga? Przygotowania.
Podobno blogi umierają. Podobno ludzie odchodzą z blogosfery i przenoszą się w media społecznościowe. Podobno czytelnicy unikają długich form jak ognia i szukają samej esencji i pigułek wiedzy. Podobno teraz to warto być na Instagramie czy innym TikToku, a nie na blogu. Podobno… A ja tak sobie myślę, że to wszystko nie jest kwestią “umierania blogów” tylko raczej bylejakości, która na wielu z nich zapanowała. Zamiast pomyśleć o tym, co możemy dać ludziom z drugiej strony ekranu skupiamy się na sobie. Zamiast dać jakość idziemy w ilość. Zamiast zastanowić się gdzie nasi odbiorcy są i czego potrzebują, z całym tłumem twórców skaczemy z kwiatka na kwiatek, z jednego kanału komunikacji na drugi. Zamiast najpierw nauczyć się jak napisać wpis na bloga tak, aby miał on wartość szukamy sposobów na to, jak na blogu zacząć zarabiać od dnia zero.
Czy jest w tym coś złego? Pewnie nie, każdy działa tak jak chce, lubi i ma na to ochotę 🙂 Zastanawiające jest jednak to, że o “umieraniu blogów” nie krzyczą najgłośniej te osoby, które już wspięły się wysoko i systematyczną pracą, dobrym warsztatem i wartościowymi treściami wyrobiły sobie jakąś pozycję.
I o tym warsztacie chciałam dzisiaj trochę porozmawiać. Chciałabym wsadzić kij w mrowisko i opowiedzieć Wam – tak totalnie z mojej perspektywy – jak napisać wpis na bloga? Jak napisać tekst, który nie tylko da odbiorcy wartość, ale stanie się również cegiełką dołożoną do realizowania naszych celów i strategii? Jak pomysły przekuć w gotowy, interesujący i angażujący artykuł?
Możemy mieć najmodniejszy szablon, najlepiej konwertującą stronę, najpiękniejsze zdjęcia i najmocniej wymuskane grafiki, ale to treści, które publikujemy były i będą sercem bloga. To od nich trzeba zacząć, na nich budować – przecież one jak nic innego komunikują misję, która powinna być podstawą wszelkiego działania!
Jak napisać wpis na bloga? Poznaj mój system!
Gdy zaczęłam pisać ten artykuł zdałam sobie sprawę, że odpowiedź na pytanie jak napisać wpis na bloga to temat rzeka. Dlatego podzieliłam go na małe porcje w oparciu o system, z którym pracuję od bardzo dawna. Każdy tekst, który piszę powstaje według tego samego schematu:
- Przygotowania (o tym pogadamy dzisiaj!)
- Pisanie tekstu
- Zdjęcia/Grafiki
- Content Upgrade/Call To Action
- Publikacja
- Promocja
Każdy z tych etapów zawiera w sobie kolejne małe kroki. Odhaczam je pracując w blokach tematycznych – więcej o tym pisałam w artykule o pracy w blokach, który jest świetnym uzupełnieniem dzisiejszego tekstu! Jeśli chcesz poznać je wszystkie koniecznie zajrzyj również do tekstu, w którym możesz pobrać moją checklistę wpisu blogowego!
W kolejnych tygodniach podrzucę Wam moją odpowiedź na pytanie jak napisać wpis na bloga dokładnie opisując każdy etap, który widzicie wyżej. Dzisiaj zaczynamy od przygotowań!
Jak napisać wpis na bloga? Przygotowania.
Przygotowania to kluczowy moment – dla mnie ważniejszy nawet od samego pisania – właśnie w trakcie przygotowań dbam o to, aby moje artykuły były maksymalnie wartościowe dla odbiorców, a jednocześnie spójne z wizją i strategią bloga!
Jeśli siedzisz przed ekranem komputera i nie wiesz jak napisać tekst na bloga to wcale nie znaczy, że nie potrafisz pisać! Prawdopodobnie potrzebujesz wsparcia właśnie tutaj – na etapie przygotowań!
Jak napisać wpis na bloga? Odpowiedz sobie na te pytania!
1. Po co piszę ten tekst?
Czyli innymi słowami – jaki większy cel ten tekst ma realizować?
Jaką wartość w nim przekażę?
Komu pomogę?
Jak wpisuje się on w moją strategię treści?
Spójrz na teksty, które tworzysz jak na element większej układanki. Jeśli nie masz pojęcia jak to gorąco polecam Ci pracę z kalendarzem publikacji – to świetne narzędzie, które pozwala zacząć pracować strategicznie, od ogółu do szczegółu!
Gdy wiem już po co konkretny tekst ma powstać – jakie działania będzie wspierał, w jaki sposób popchnie mnie do osiągnięcia zamierzonych celów – otwieram swój Bank Pomysłów i zabieram się do odpowiedzi na kolejne pytania z etapu przygotowań.
2. O czym będzie ten tekst (co chcę w nim przekazać, wytłumaczyć) – jak mogłabym streścić go jednym zdaniem?
To pytanie, które pomaga mi doprecyzować tematykę mojego artykułu. Gdy wiem już jaki cel konkretny tekst będzie realizował (a podpowiada mi to kalendarz publikacji) myślę jak ubrać to w słowa i treści, aby jednocześnie dostarczyć wartość moim odbiorcom.
To świetny moment na pracę z Bankiem Pomysłów – jeśli regularnie go uzupełniasz to właśnie teraz, gdy planujesz swoje najważniejsze publikacje warto z tych zasobów skorzystać!
Dopinanie tematyki wpisu to również czas, kiedy warto pomyśleć o SEO. Gdy uczysz się jak napisać wpis na bloga pamiętaj, że nie każdy tekst trzeba od razu optymalizować pod kątem wyszukiwania. Warto jednak, aby te najważniejsze, najmocniej związane z Twoją działalnością publikacje od początku polubiły się z robotami google. SEO to temat na oddzielny artykuł, ale generalnie o słowach kluczowych dobrze jest myśleć właśnie teraz, na etapie przygotowań do pisania. Jak to zrobić?
- zastanów się jak wyszukiwałabyś informację, którą chcesz przekazać swoim czytelnikom – co Ty wpisałabyś w google? Dobra rada – wyjdź tutaj z butów eksperta i pomyśl o temacie tak, jak myślałaby o nim totalnie zielona osoba!
- wpisz w wyszukiwarkę słowa związane z tym tematem i zobacz jakie wyniki podrzuca Ci google
- skorzystaj z narzędzi, które pomagają znaleźć odpowiednie frazy ( na przykład Google Keyword Planner, Keywordtool, Ubersuggest)
Pamiętaj – jeśli stawiasz pierwsze kroki i uczysz się jak napisać wpis na bloga nie musisz wiedzieć wszystkiego! Jeśli dopiero zaczynasz zadbaj o słowa kluczowe dookoła których zbudujesz swój tekst. Strukturę, odpowiednie nagłówki i opisy możesz z czasem poprawić. “Szpikowanie” napisanego już artykuły słowami kluczowymi nigdy nie wyjdzie tak samo naturalnie, jak pisanie go z tymi słowami z tyłu głowy. Małe kroki też się liczą 🙂
3. Co konkretnie mają zrobić moi czytelnicy?
Kolejne pytanie na które warto sobie teraz odpowiedzieć – co Twój czytelnik ma zrobić po lekturze wpisu? Znowu – wracamy tutaj do Twojego strategicznego celu i do pytania “po co?”.
Czy piszesz tekst po to, aby zaintrygować czytelnika i przekierować go do sklepu z Twoją ofertą?
Czy chcesz za pomocą tego artykułu dać jakąś konkretną wartość i zmotywować osobę z drugiej strony do działania?
Czy chcesz wykorzystać tekst do generowania przychodu z linków afiliacyjnych?
A może chcesz zainteresować nowym pomysłem lub zbadać potrzeby?
Zastanów się – znowu, w odniesieniu do kalendarza publikacji i Twojej strategii – jaki jest kolejny logiczny krok dla odbiorcy po przeczytaniu tekstu, nad którym właśnie pracujesz.
4. Co chcę aby moi czytelnicy zapamiętali – jeśli mieliby zrobić z niego notatkę to co zawierałoby się w tych kilku punktach?
Temat masz gotowy, słowa kluczowe pod ręką, teraz warto pomyśleć o treści. Na szczegółowy research i zbieranie pomysłów jeszcze przyjdzie czas, ale teraz, na etapie takiej małej burzy mózgów pomyśl jaką wartość przekażesz swoim tekstem odbiorcom.
Jeśli ktoś miałby zrobić z twojego artykuły króciutką notatkę to jakie rzeczy powinien zapamiętać? Jak mogłabyś opowiedzieć w jednym zdaniu o czym jest ten tekst?
Im lepiej masz opracowaną strategię tym łatwiej będzie Ci przejść od zastanawiania się jak napisać wpis na blogu do samego pisania. Im bardziej konkretne i oczywiste są Twoje blogowe cele, tym skuteczniejsze będą Twoje teksty. Im mocniej to wszystko jest osadzone w kalendarzu publikacji, tym szybciej zauważysz konkretne efekty swoich działań.
Jednym słowem – im lepiej teraz odrobisz tę małą pracę domową, tym mniej roboty czeka Cię później!
Jak napisać wpis na bloga – co jeszcze dzieje się na etapie przygotowań?
Przygotowania wpisów – tak jak większość cyklicznych, powtarzających się rzeczy związanych z tworzeniem treści – odbywa się u mnie w oparciu o system pracy w blokach. Jeśli zastanawiasz się jak napisać wpis na bloga spróbuj również pogrupować sobie zadania w ten sposób!
Dzięki pracy w blokach na etapie przygotowań pracuję jednocześnie nad 4-6 wpisami na bloga. Pomaga mi to oszczędzić sporo czasu oraz mam pewność, że wpisy układają się w logiczną całość, wspierają się nawzajem i sprawiają, że komunikacja na blogu jest spójna i poukładana!
O zaletach pracy w blokach i całej ścieżce, która pomoże Ci przejść od działania projektowego do systemu pracy w blokach najwięcej dowiesz się z #miniWorqbooka Praca w Blokach!
Etap przygotowań to również początek pracy nad wpisem w Asanie! Tutaj wspiera mnie Asia, moja wirtualna asystentka. Nasza współpraca zaczęła się właśnie od delegowania zadań związanych z publikacją tekstów na blogu!
Przygotowując wpisy tworzymy dokument google do którego w kolejnych etapach wrzucam tekst, linki i opisy SEO. Ustalamy również deadliny poszczególnych etapów pracy oraz rozdzielamy zadania pomiędzy siebie, dzięki czemu dalsza praca idzie nam już sprawnie i efektywnie!
Czy etap przygotowań jest niezbędny? Czy bez niego artykuł nie powstanie? Wiadomo, że nie!
Ale jeśli chcesz raz a dobrze nauczyć się jak napisać wpis na bloga, to warto zacząć właśnie tutaj – tak przygotowany grunt pod pisanie nieziemsko ułatwia i przyśpiesza tworzenie tekstu. Dzięki przygotowaniom wiem, że czas który poświęcam na pisanie artykułów jest naprawdę dobrze wykorzystany, a moje teksty są nie tylko wartościowe, ale także strategicznie zaplanowane i mają potencjał do wspierania tego, co chciałabym osiągnąć!
TO MOŻE CIĘ ZAINTERESOWAĆ:
→ książka “Sztuka projektowania tekstów” – dowiesz się z niej jak lepiej pisać teksty na bloga i nie tylko!
→ Maciej Makselon na TEDxKoszalin “Namiętne składanie zdań i inne choroby zakaźne” – świetny TED talk do posłuchania dla wszystkich, którzy chcą pisać lepiej!
→ Blogowy workflow – tekst w którym opowiadam o tym jak organizowałam swoją pracę na blogu kilka lat temu!